NM - وسائل الإعلام وأثرها
Dewasa ini media massa semakin berkembang pesat di seluruh dunia.
di seluruh dunia - في جميع أنحاء العالم
berkembang pesat - تطور تطوُّرا سريعا
semakin - بدأ
media massa - وسائل الإعلام
dewasa ini - في وقتنا الحاضر
في وقتنا الحاضر بدأت وسائل الإعلام تتطور تطورا سريعا في جميع أنحاء العالم
kenapa (بدأت) terdapat ta' ta'nith di akhirnya?
siapa pelaku bagi kata kerja (تتطور)?
kenapa dhamir dalam kata kerja (تتطور) adalah (هي)?
kenapa (أنحاء) tidak ada alif-lam?
Media massa membantu menyebarkan maklumat dan berkomunikasi.
menyebarkan maklumat - نشر المعلومات
berkomunikasi - التواصل
membantu - يساعد
media massa - وسائل الإعلام
وسائل الإعلام تساعد على نشر المعلومات والتواصل بين الناس
kenapa (نشر) tidak ada alif-lam?
apakah baris akhir (الناس) dan kenapa?
NRM - وصف جمال الطبيعة
Keindahan alam semulajadi dapat dinikmati oleh setiap manusia yang hidup di muka bumi ini.
yang hidup di muka bumi ini - الذي يعيش على وجه الأرض
dapat dinikmati oleh setiap manusia - يستطيع أن يتمتع به كل إنسان
keindahan alam semulajadi - جمال الطبيعة
جمال الطبيعة شيء يستطيع أن يتمتع به كل إنسان الذي يعيش على وجه الأرض
apa makna kalau (الطبيعة) tidak ada alif-lam?
siapakah pelaku bagi kata kerja (يستطيع)?
kenapa perkataan (وجه) tidak ada alif-lam?
Sebagai manusia kita seharus bersyukur terhadap anugerah yang tidak ternilai ini.
yang tidak ternilai - الذي لا يقدر بثمن
terhadap anugerah - تجاه / نحو الهبة
kita seharusnya bersyukur - ينبغي علينا أن نشكر
sebagai manusai - نحن بوصفنا إنسانا
نحن بوصفنا إنسانا ينبغي علينا أن نشكر الله على هذه الهبة التي لا تقدر بثمن
mana pelaku bagi kata kerja (نشكر)?
mana pelaku bagi kata kerja (ينبغي)
MAA - من ذكرياتي الحلوة
Dalam kehidupan ini, setiap manusia mempunyai satu kenangan terindah yang sukar untuk dilupakan.
yang sukar untuk dilupakan - الذي يصعب أن ينساه الإنسان
satu kenagan yang terindah - أحلى ذكرى
setiap manusia mempunyai - كل إنسان عنده / له
dalam kehilupan ini - في هذه الحياة
عند كل إنسان أحلى ذكرى حدث في حياته الذي يصعب عليه أن ينساه
apa struktur (كل إنسان)?
dhamir (ه) dalam (ينساه) kembali kepada siapa?
Saya juga mempunyai satu kenangan yang terindah iaitu bercuti bersama keluarga untuk pertama kalinya.
untuk kali pertamanya - لأول مرة
bercuti bersama keluarga - قضاء العطلة مع الأسرة
satu kenangan yang terindah - أحلى ذكرى
saya juga mempunyai - عندي أيضا
وأنا أيضا عندي أحلى ذكرى وهو قضاء العطلة لأول مرة مع الأسرة
apa makna ungkapan sekiranya (الأسرة) tidak ada alif-lam?
kenapa (قضاء) tidak boleh ada alif-lam?
apa baris akhir (قضاء) dan kenapa?
=====
SIMS - الجامعة الوطنية الماليزية
Malaysia mempunyai ramai lepasan mahasiswa yang berprestasi cemerlang.
yang berprestasi cemerlang - الذين تخرجوا بتفوق / بتقدير الامتياز
ramai lepasan mahasiswa - كثير من خِرِّيجي الجامعات
Malaysia mempunyai - ماليزيا عندها / لها / لديها
ماليزيا لها كثير من خريجي الجامعات الذين تخرجوا بتفوق كبير في تخصصاتهم
kenapa perkataan (خريجي) dibuang nun? (jamak mudzakar salim dalam keadaan mudhaf -kena buang nun)
kenapa dhamir dalam (لها) muannath? (kerana ia merujuk kepada Malaysia=muannath sebab nama negeri)
di manakah pelaku dalam (تخرجوا)? (pelakunya ialah waw al-jamaah)
orang-orang muslim Malaysia - mana yang betul?
١- مسلمون ماليزيا
٢ - مسلمو ماليزيا
dua buku fiqh - yang mana betul?
١ - كتابان الفقه؟
٢ - كتابا الفقه؟
Di kalangan mahasiswa yang cemerlang ini, sebahagiannya merupakan mahasiswa lepasan dari sebuah universiti yang tertua di Malaysia iaitu UM.
iaitu UM - وهي جامعة ملايا
di Malaysia - في ماليزيا
sebuah universiti yang tertua - أقدم جامعة
mahasiswa lepasan - الطلاب الخريجين
sebahagiannya merupakan - بعضه / بعضها / بعضهم
mahasiswa yang cemerlang ini - هؤلاء الخريجين المتفوقين
di kalangan - من بين
ومن بين هؤلاء الخريجين المتفوقين بعضهم كانوا من خريجي أقدم جامعة في ماليزيا وهي جامعة ملايا
apa makna sekiranya ditulis (هؤلاء خريجون متفوقون)? (ini ialah beberapa para graduan yang cemerlang)
kenapa (جامعة ملايا) tidak terdapat alif-lam, tidak seperti (الجامعة الوطنية الماليزية)? (Malaya bukan sifat tetapi nama khas=idhafah dan bukan sifat-mausuf)
SNISI - الجامعة الوطنية الماليزية
Universiti Kebangsaan Malaysia merupakan universiti yang kedua tertua ditubuhkan di Malaysia.
di malaysia - في ماليزيا
univesiti yang kedua tertua ditubuhkan - ثاني أقدم جامعة أسست / أنشئت
merupakan - هو / هي / عبارة عن
UKM - الجامعة الوطنية الماليزية
الجامعة الوطنية الماليزية هي ثاني أقدم جامعة أنشئت في ماليزيا
kenapa ditulis (أنشئت) dengan bentuk muannath?
Sejak penubuhannya pada tahun 1970, ia telah melahirkan para cendikawan dan ilmuan yang dipandang tinggi oleh masyarakat.
masyarakat - المجتمع
dipandang tinggi - لها مكانة عالية / مرموقة
para cendikawan dan ilmuan - العلماء وأصحاب العلوم / الأعلام
ia telah melahirkan - لقد ولدت / خرّجت
pada tahun 1970 - في سنة ألف وتسعمائة وسبعين
sejak penubuhannya - منذ نشأتها / إنشائها
فمنذ إنشائها في سنة ١٩٧٠ لقد خرجت كثيرا من العلماء والأعلام الذين لهم مكانة عالية عند المجتمع الماليزي والعالمي
apa beza di antara (المجتمِع) dan (المجتمَع)? (yang pertama bermaksud 'yang berkumpul')
dhamir (ها) dalam (إنشائها) merujuk kepada siapa? (merujuk kepada UKM)
kenapa terdapat alif-lam pada lafaz (المجتمَع) (kerana tidak bermaksud 'satu' masyarakat)
pelajar-pelajar yang berkumpul - الطلاب المجتمِعون
=====
Ayat tambahan:
Kami memilih untuk bercuti di pantai Port Dickson.
di pantai PD - في شاطئ مدينة بورت ديكسون
untuk bercuti - لقضاء العطلة
kami memilih - لقد اخترنا
لقد اخترنا لقضاء العطلة شاطئ مدينة بورت دكسون الواقعة في الساحل الغربي من شبه جزيرة ماليزيا
kenapa (قضاء) tidak mempunyai alif-lam? (kerana ia adalah mudhaaf)
kenapa (الواقعة) ada ta-marbutah dan alif-lam? (kerana ia adalah sifat kepada sesuatu yang ma'rifah dan muannath)
kenapa (الغربي) ada alif-lam? (kerana ia adalah sifat kepada 'as-sahil' yang merupakan ma'rifah)
Kami bertolak seawal jam 7 kerana perjalanan ke pantai tersebut mengambil masa selama 3 jam.
selama 3 jam - لمدة ثلاث ساعات
mengambil masa - يستغرق
ke pantai tersebut - إلى الشاطئ
perjalanan - الرحلة / السفر
se awal jam 7 pagi - مبكرين في حوالي الساعة السابعة
kami bertolak - بدأنا الرحلة
لقد بدأنا الرحلة مبكرين في حوالي الساعة السابعة صباحا لأن السفر إلى الشاطئ يستغرق ثلاث ساعات
apa makna (رحلة) tanpa alif-lam? (satu perjalanan)
kenapa (يستغرق) menggunakan (الياء) dan tidak (التاء)? (kerana ia merujuk kepada mudzakkar= safar)
======
ZAMD - وصف جمال الطبيعة
Di Malaysia terdapat banyak tempat menarik yang boleh kita lawati untuk menikmati keindahan alam semulajadi.
keindahan alam semulajadi - جمال الطبيعة
untuk menikmati - لنتمتع / لنستمتع
yang boleh kita lawati - التي نستطيع أن نزورها
terdapat banyak tempat menarik - هناك أماكن / مناطق جذابة كثيرة
di Malaysia - في ماليزيا
في ماليزيا هناك مناطق جذابة كثيرة التي نستطيع أن نزورها لنستمتع بجمال الطبيعة فيها
(هناك العديد من مناطق جذابة)
kenapa perkataan (جذابة) ada ta-marbutah? (dia adalah sifat bagi muannath)
siapakah dhamir (ـها) dalam (نزورها) dan (فيها)? (ia merujuk kepada 'kawasan-kawasan')
apakah mufrad bagi (مناطق)? (mintaqah)
Keindahan alam semulajadi ini memberikan kita suasana untuk berehat dari segala kepenatan dan kesibukan.
segala kepenatan dan kesibukan - كل / جميع التعب والانشغال
untuk berehat - للاستراحة
memberi kita suasana - يعطينا / يمنحنا البيئة
keindahan alam semulajadi ini - هذا جمال الطبيعة
هذا جمال الطبيعة يعطينا البيئة المناسبة لنستريح فيها من جميع تعب الحياة وانشغالاتها
dhamir (ـها) dalam (انشغالاتها) merujuk kepada siapa? (kepada 'kehidupan')
kenapa (يعطينا) ditulis dengan (الياء) dan tidak (التاء)? (kerana pelakunya adalah mudzakkar=jamaal)
kenapa (تعب) tidak ada alif-lam dalam (جميع تعب الحياة)? (dia mudhaf kepada 'kehidupan')
=====
1. Oleh itu masyarakat menggunakan radio sebagai saluran maklumat dan juga hiburan.
dan juga hiburan - وكذلك / وأيضا التسلية
sebagai saluran maklumat - كقناة المعلومات
radio - المذياع
menggunakan - يستخدم
masyarakat - المجتمع
oleh itu - ولذلك
ولذلك فاستخدم المجتمع في ذلك الوقت المذياع كوسيلة لنشر المعلومات وكذلك للتسلية
kenapa perkataan (المذياع) ada alif-lam? (tanpa alif-lam, maknanya 'sebuah radio')
kenapa perkataan (وسيلة) tidak ada alif-lam? (kerana kita boleh kata 'satu cara')
كتاب - الكتاب
buku - book - الكتاب
buku itu - the book - الكتاب
sebuah buku - a book - كتاب
Buku ialah sebuah buku yang saya gemari.
الكتاب هو كتاب أحبه
الكتاب كتاب فقه
كتاب الفقه - buku fiqh
الكتاب الفقه -
كتب الفقه
كتب فقه - beberapa buku fiqh
2. Ketika kami sampai orang ramai sudah membanjiri pantai tersebut.
pantai tersebut - الشاطئ
telah membanjiri - قد توافد إلىه
orang ramai - الناس
ketika kami sampai - عندما وصلنا
عندما وصلنا إلى الشاطئ وجدنا أن الناس قد توافدوا إليه وملؤوا المكان
mana khabar (أَنَّ)? (khabarnya ialah 'qad tawaafaduu')
mana pelaku bagi ungkapan (توافدوا)? (pelakunya ialah 'waw al-jama'ah')
Kemudian kami mencari tempat yang sesuai untuk berteduh dan kami duduk di bawah sebatang pohon yang rendang.
sebatang pohon yang rendang - شجرة مورقة
di bawah - تحت
kami duduk - جلسنا
untuk berteduh - للاستظلال
tempat yang sesuai - المكان المناسب
kami mencari - بحثنا عن
kemudian - ثم
ثم بحثنا عن مكان مناسب لنستظل من حرارة الشمس وجلسنا تحت شجرة مورقة
kenapa (مناسب) tidak ada alif-lam? (dia sifat bagi sesuatu yang tidak ada alif-lam)
kenapa (الشمس) ada alif-lam? (sebab kita tidak bermaksud 'sebuah matahari')
sebuah buku - كتاب
buku - الكتاب
seorang pelajar - طالب
pelajar universiti - طالب الجامعة
seorang pelajar universiti - طالب جامعة
pelajar sebuah universiti - طالب جامعة
sebuah kereta biru - سيارة زرقاء
kereta biru itu - السيارة الزرقاء
pelajar itu ialah sebuah universiti - الطالب جامعة
pelajar itu ialah pelajar sebuah universiti - الطالب طالب جامعة
الحجر الأسود (أفعل - فعلاء)
الحبة السوداء (أفعل - فعلاء)
الحج الأكبر (أفعل - فُعْلى)
الجمرة الكبرى (أفعل - فُعْلَى)
الحياة الفعْلى (الدُنْيى)
=====
3. Pada hari Sabtu yang lalu, saya bersama dengan lapan orang kawan yang lain telah pergi ke kilang beras di Kedah Darul Aman.
di Kedah Darul Aman - في ولاية قدح دار الأمان
ke kilang beras - إلى مصنع الأزر / خزانة الأزر
lapan orang rakan yang lain - ثماني صديقاتي الأخريات
saya bersama-sama - أنا مع
pada hari sabtu yang lalu - في يوم السبت الماضي
في يوم السبت الماضي ذهبت مع ثماني صديقاتي الأخريات إلى خزانة الأرز التي تقع في ولاية قدح دار الأمان
kenapa (الماضي) ada alif-lam? (sebab dia sifat kepada perkataan sebelumnya yang dihiasi oleh alif-lam)
kenapa ditulis (تقع) dan tidak (يقع)? (di menunjukkan bahawa pelakunya adalah muannath)
manakah pelaku bagi kata kerja (تقع)? (digugurkan dengan takdir 'hiya' yang merujuk kepada 'allatiy' yang merujuk kepada 'gedung')
١ - محمد يذهب صديقُه إلى المدرسة
٢ - يذهب محمد إلى المدرسة
٣ - يذهب إلى المدرسة
٤ - محمد طالب / يطلب العلم
٥ - محمد قلبه طيب
alif-lam - الألف واللام
ألف - satu alif
لام - satu lam
تلات خمسات - ثلاث خمسات
٥٥٥
Kami bertolak ke kilang beras tersebut pada pukul 5 pagi dan tiba pada pukul 2 petang.
Lepas solat zohor kami mulakan lawatan di sekitar kilang tersebut.
=====
Dalam kehidupan ini, setiap manusia mempunyai perbagai peristiwa pahit yang tidak dapat dilupakannya.
yang tidak dapat dilupakan - لا يستطيع أن ينساه
perbagai peristiwa pahit - حوادث مرة متنوعة / متعددة
mempunyai - عنده / عندها له / لها
setiap manusia - كل إنسان
dalam kehidupan ini - في هذه الحياة
(لكل إنسان في هذه الحياة حوادث مرة كثيرة لا يمكنه أن ينساها أبدا)
الإنسان في هذه الحياة لا بد أن يكون قد مر بحوادث مرة كثيرة لا يمكنه أن ينساها أبدا
kenapa ungkapan (كل إنسان) bukan dari kategori sifat/mausuf? (kerana perkataan kedua 'manusia' bukan sifat-tapi 'benda')
kenapa perkataan (مرة) itu muannath? (dia adalah sifat bagi 'muaannath'-jadi dia mesti 'muannath')
kenapa ungkapan ditulis (أن ينساها) dan bukan (أن ينساه)? (sebab ia merujuk kepada 'hawadith' yang merupakan kata muannath-jamak taksir)
الحق مر - قل الحق ولو كان مرا
Namun demikian, peristiwa pahit ini tidak menghalang seseorang dari meneruskan kehidupan hariannya.
kehidupan hariannya - حياته اليومية
meneruskan - يواصل
tidak menghalang - لا يمنع
peristiwa pahit ini - هذه الحوادث المرة
namun demikian - بالرغم من ذلك
بالرغم من ذلك فهذه الحوادث المرة لا تمنعه أن يواصل حياته اليومية
(لا تمنعه من مواصلة نشاطات حياته اليومية)
kenapa ditulis (لا تمنعه) dan tidak (لا يمنعه)? (kerana pelakunya adalah muannath)
kenapa (اليومية) dan tidak (اليومي)? (kerana dia adalah sifat bagi perkataan muannath)
kenapa (اليومية) ada alif-lam? (dia adalah sifat yang mesti ikut perkataan sebelumnhya (mausuf) yang merupakan ma'rifah-jadi dia mesti ma'rifa-iaitu ada alif-lam)
ungkapan (حياته) ma'rifah atau nakirah dan kenapa? (ma'rifah kerana 'hayah' diidhafahkan kepada ma'rifah-jadi diapun jadi ma'rifah)
باب سيارة - نكرة
باب السيارة - معرفة
قلم محمد - معرفة
قلم تلميذ - نكرة
حياة إنسان - نكرة (sifatnya tidak ada alif-lam)
حياته - معرفة (sifatnya mesti ada alif-lam)
حياة إنسان يومية
حياته اليومية
حياة الطالب اليومية - الحياة اليومية للطالب
=====
Salah satu fakulti yang melahirkan para ilmuan tersebut ialah FPI.
FPI - كلية الدراسات الإسلامية
para ilmuan tersebut - العلماء / المتخصصون
yang melahirkan - خرّج
salah satu fakulti - إحدى الكليات
فإحدى الكليات التي خرجت هؤلاء المتخصصين هي كلية الدراسات الإسلامية
kenapa (كلية) tidak ada alif-lam? (sebab dia adalah mudhaf, dan mudhaf tidak boleh ada alif-lam)
kenapa ditulis (إحدى) dan tidak ditulis (أحد)? (kerana ia merujuk kepada kata mufradnya- kalau mudzzakar maka ditulis 'ahad' dan kalau muannath ditulis 'ihda')
بيت - أبيات - (syair)
بيت - بيوت - (rumah)
Fakulti ini adalah salah sebuah fakulti yang mula-mula ditubuhkan di UKM di samping dua fakulti lain pada masa itu, iaitu fakulti sastera dan fakulti sains.
fakulti sains - كلية العلوم
fakulti sastera - كلية الآداب
pada masa itu - في ذلك الوقت
2 fakulti lain - كليتان أخريان
di samping - بجانب / بالإضافة إلى ذلك
di UKM - في الجامعة الوطنية الماليزية
ditubuhkan - أسس / أسست / أنشئ / أنشئت
salah sebuah fakulti yang mula-mula - إحدى الكليات الأولى
fakulti ini - هذه الكلية
هذه الكلية هي إحدى الكليات الأولى التي أنشئت في الجامعة الوطنية الماليزية بالإضافة إلى كليتين أخريين وهما كلية الآداب وكلية العلوم
kenapa ungkapan (الكليات الأولى) ditulis dengan (الأولى) dan tidak (الأول)? (sebab ia adalah sifat dan mesti mengikut perkataan sebelumnya dari segi mudzakkar/muannath)
kenapa 2 fakulti ditulis dengan (كليتين) dan tidak (كليتان)? (sebab baris akhirnya ialah baris bawah yang dilambangkan dengan tambahan 'ya-nun' kerana ia adalah dari kategori 'kata-dua'-mutsanna)
=====
No comments:
Post a Comment